Latvijas izglītības jomā nepārtraukti tiek diskutēts par pārmaiņām, kuras ir jārealizē nākotnes izglītības mērķu sasniegšanā. Jebkuram skolotājam ir lietderīgi būt iesaistītam pārmaiņu vīzijas veidošanā – kas ir jāmaina, kāpēc ir jāmaina un vai vispār ir kaut kas jāmaina?
Latviešu valodas aģentūra ir veikusi pētījumu “Attieksme pret latviešu valodu un tās mācību procesu” (2017 – 2020), kurā iesaistījās arī Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas latviešu valodas pedagogs Diāna Žilinska - Ivanova. Pētījuma mērķis bija izzināt skolotāju un skolēnu attieksmi pret latviešu valodas mācību procesu: kā tas norit un kā tam vajadzētu noritēt, kas kavē un kas veicina latviešu valodas apguvi. Lai atbildētu uz šiem un citiem jautājumiem, svarīgi bija noskaidrot cēloņus, kuri nosaka pozitīvas vai negatīvas attieksmes veidošanos. Pētījuma dati tika iegūti trijos veidos: anketējot 333 skolēnus no 8. līdz 12.klasei un 65 latviešu valodas skolotājus, piedaloties astoņās fokusgrupu intervijās Rīgā, Daugavpilī, Rēzeknē un Liepājā, vērojot 46 mācību stundu Rīgā, Salaspilī, Daugavpilī, Rēzeknē, Liepājā, Valmierā un Jelgavā. Rezultātā tika izstrādāti 15 bukleti, kuros ir apkopoti pētījuma rezultāti un galvenās atziņas, kā arī tika izstrādāti ieteikumi latviešu valodas skolotāju darbā. Pētījuma rezultātus un datus var lasīt Latviešu valodas aģentūras mājaslapā www.valoda.lv (sadaļā pētījumi).
Latviešu valodas pedagogs Diāna Žilinska-Ivanova bija iesaistīta informācijas analīzes procesā. Viens no uzdevumiem bija apkopot un rezumēt skolēnu un skolotāju teikto fokusgrupu diskusijās, tā rezultātā izveidojās mūsdienu skolotāja un skolēna tēls un paštēls, proti: ko skolotāji ir teikuši par sevi, savu darbu un sajūtām, mācot latviešu valodu; kā skolotājus redz un raksturo skolēni; ko par sevi, savām sajūtām un attieksmi pret latviešu valodas mācīšanos saka skolēni; kā skolēnus redz un raksturo skolotāji. Informācija ir apkopota attēlā, kurš ir publicēts Latviešu valodas aģentūras mājaslapā un kurā vienkārši un saprotami tiek norādīti pētījuma rezultāti.
Līdzdarbošanās pētījumā un lasot informāciju pētījumā kopumā, ir vērtīgi uzzināt reālo pārmaiņu nepieciešamību, pamanīt skolēnu attieksmju maiņu pētījuma rezultātos, rosināt analizēt latviešu valodas skolotāja darba procesu, gaitu un norisi. Pārmaiņas nozīmē attīstīties un mainīties, bet ne daudzu gadu veidoto sistēmu sagraušanu un iznīcināšanu, kā tas bieži tiek uztverts.
Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas latviešu valodas pedagogs Diāna Žilinska-Ivanova pateicas Latviešu valodas aģentūrai un pētījuma darba grupas vadītājai profesorei, dr. Philol. Sanitai Martenai par sadarbību un iespēju būt iesaistītai pētījumā.
Arī turpmāk ir plānots piedalīties un pilnveidoties līdzīga satura projektos, lai veicinātu savu profesionālo darbību. Nākamais būtiskais aspekts būs raksts Latviešu valodas aģentūras zinātniskajā žurnālā “Tagad”.
Informāciju sagatavoja:
Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas
Latviešu valodas un literatūras
pedagogs Diāna Žilinska-Ivanova
Attēla avots: https://valoda.lv/