2021. gada 28. septembrī Daugavpilī Vienības nama koncertzālē izskanēja DAUGAVPILS SINFONIETTA dzimšanas dienas koncerts “Ceļā uz Eiropas kultūras galvaspilsētu” X Mūzikas un Mākslas festivāla “Daugavpils ReStArt 2021” ietvaros.
Koncertā piedalījās vairāki solisti: soprāns Margarita Levčuka (Baltkrievija), pianiste un mūsu pašu SBDMV Klavieru nodaļas vadītāja un mūzikas pedagoģe Ilona Broka (Latvija), SBDMV absolvente un JVLMA studente- saksofoniste Marta Trofimoviča (Latvija) un vijolnieks Jurijs Savkins (Rīga). Orķestra diriģents – SBDMV direktors, pianists, mūzikas pedagogs, kā arī 28. septembra jubilārs Aivars Broks.
Koncerta sākumā izskanēja ikvienam klausītājam ļoti atpazīstams darbs – V. A. Mocarta Simfonija Nr. 40 sol minorā (visas 4 daļas – Molto Allegro, Andante, Menuetto. Allegretto un Allegro assai). Neskatoties uz to, ka, pēc diriģenta Aivara Broka teiktā, simfonijas ilgums ir 23 minūtes, dzirdot to “dzīvajā”, nepārspīlējot var atzīt – skudriņas skrēja pa muguru, joDaugavpils orķestra izpildījums bija lielisks. Tālāk sekoja nedaudz mazāki, bet tikpat elpu aizraujoši darbi.
Koncertā soprāns Margarita Levčuka atskaņoja H. Persela Didonas āriju no operas “Didona un Enejs”, G. F. Hendeļa Alčīnas āriju“Atgriezties, lai klejotu” no operas “Alčīna”, Š. Guno Džuljetas āriju “Es gribu dzīvot” no operas “Romeo un Džuljeta”. Dziedātājas izpildījums bija lielisks – ne velti daudzi skatītāji uzņēma video, lai iemūžinātu šo mirkli savos mobilajos tālruņos. Profesionalitāte un maigs un kvalitatīvs pianissimo pēc grandioza fortissimo bija fascinējošs.
Ž. Ibēra Koncertino alta saksofonam un orķestrim (1. daļa), ko atskaņoja saksofoniste Marta Trofimoviča, bija ļoti ineteresants darbs. Negaidīts sižeta turpinājums (melodijas pavērsieni), manuprāt, ieintriģēja ikvienu mūzikas mīli. Patiess prieks, ka mūsu skolas absolventi neaizmirst dzimto pilsētu un skolu un parāda savu profesionalitāti, koncertējot ar tikpat izciliem kolēģiem.
Vijolnieka Jurija Savkina spēle bija neierasti samtaina un savdabīga. Instruments vijolnieka rokās skanēja citādi – tas izcēlās ar savu skanējumu, to noteikti bija vērts dzirdēt. Jāatzīmē, ka A. Šnitkes Svīta senā stilā klavierēm un vijolei (A. Broka pārlikums kamerorķestrim un vijolei) bija ieintriģējoša – tika atskaņotas tās visas 5 daļas(Pastorāle, Balets, Menuets, Fūga, Pantomīma), kas, manuprāt, krasi atšķīrās, jo, klausoties šo darbu, katrafantāzijā raisījapilnīgi citu stāstu un noskaņu.Visvairāk dvēselei silta bija Pantomīma – manuprāt, tā kaut nedaudz piepildīja pandēmijas laikā ikvienupēc sirdssiltuma izslāpušu dvēseli. Svītas beigās tās atskaņotāji izpelnījās skaļus aplausus no klausītāju rindām.
Ja Dž. Geršvins dzirdētu sava Koncerta klavierēm ar orķestri I daļas atskaņojumu šajā koncertā Daugavpils Sinfoniettas un pianistes Ilonas Brokas izpildījumā, manuprāt, viņš būtu priecīgipārsteigts. Lai gan koncertā ir gana daudz sarežģītu un ātru posmu gan pianista, gan orķestra nošu materiālā, tie tika atskaņoti profesionāli. Ne velti,raugoties no pēdējām skatītāju rindām, daudzi mūzikas klausītāji iztaisnoja muguras, lai spētu ar acīm izsekot atskaņotāju virtuozitātei pie instrumentiem. Manuprāt, soliste - pianiste un mūzikas pedagoģe Ilona Broka - pierādīja savu profesionalitāti, izsmalcināti atskaņojot šo darbu ikvienam savam studentam un klausītājam Vienības nama koncertzālē.
Muzikālā vakara noslēgumā solisti, orķestris un orķestra diriģents izpelnījās ilgus aplausus un saņēma ziedus. DAUGAVPILS SINFONIETTA UN AIVAR BROK, SILTI SVEICIENI DZIMŠANAS DIENĀ!
Rakstu sagatavoja
klavierspēles un ērģeļspēles nodaļas IV kursa audzēkne
Evelīna Ašķeļaņeca