-
Iestājeksāmenu prasības atbilst mūzikas skolu izglītības programmu noslēguma eksāmenu prasībām. Eksāmenus vērtē pēc 10 ballu sistēmas.
-
Vērtējuma rezultātus ieraksta protokolā, kuru paraksta uzņemšanas komisijas locekļi.
-
Uzņemšanas komisija pieņem lēmumu par ieskaitīšanu izglītojamo skaitā.
-
Pamatojoties uz uzņemšanas komisijas lēmumu un izglītojamā iesniegtajiem dokumentiem, SBDMV direktors līdz mācību gada sākumam izdod rīkojumu par izglītojamā ieskaitīšanu SBDMV izglītojamo skaitā.
-
Reflektantu pieteikumu reģistrēšana, dokumentu pieņemšana, iespējamās konsultācijas un iestājpārbaudījumi notiek no 2025.gada 1.marta līdz 26.jūnijam.
-
Uzņemšanas komisijas sēde notiek 2025.gada 27.jūlijā. Grupu nenokomplektēšanas gadījumā, papilduzņemšana turpinās augusta otrajā pusē un septembrī.
- Izglītības programmas īstenošanu SBDMV sāk 1. septembrī.
-
Iestājeksāmena Specialitātē prasības
15.1. Izglītības programmas – Taustiņinstrumentu spēle, Stīgu instrumentu spēle, Pūšaminstrumentu spēle un Sitaminstrumentu spēle
15.1.1. Taustiņinstrumentu spēle:
15.1.1.1. Klavierspēle:
jāatskaņo no galvas:
- viens polifons skaņdarbs (J. S. Baha Prelūdija un fūga vai 3 – balsīga invencija, vai 2 – balsīga invencija);
- viens klasisks izvērstas formas skaņdarbs (sonāte vai variācijas, vai fantāzija, vai koncerta I daļa vai II un III daļa, vai citi);
- etīde un virtuozs skaņdarbs;
(Klavierspēles eksāmena programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.1.1.2. Akordeona spēle:
jāatskaņo no galvas:
- viens polifons skaņdarbs;
- viens izvērstas formas skaņdarbs (sonātes daļa vai variācijas, vai fantāzija, vai koncerts – I daļa vai II un III daļa, svīta, vai citi);
- brīvas izvēles skaņdarbs
(Akordeona spēles eksāmena programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.1.2. Stīgu instrumentu spēle:
15.1.2.1. Vijoļspēle, Alta spēle, Čella spēle:
jāatskaņo no galvas:
- izvērstas formas skaņdarbs (koncerta I daļa vai II un III daļa, vai sonāte, vai fantāzija, vai variācijas, vai citi);
- divi dažāda rakstura skaņdarbi (piemēram: latviešu komponista skaņdarbs un virtuoza rakstura skaņdarbs).
(programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.1.2.2. Kontrabasa spēle:
jāatskaņo no galvas:
- viena mažora vai viena minora gamma, arpedžijas;
- divi dažāda rakstura skaņdarbi vai viens izvērstas formas skaņdarbs.
(Kontrabasa spēles eksāmena programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.1.2.3. Ģitāras spēle:
jāatskaņo no galvas:
- viens izvērstas formas skaņdarbs (svīta, variācijas, fantāzija, koncerta vai sonātes daļa, vai citi);
- viena miniatūra.
(Ģitāras spēles eksāmena programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.1.2.4. Kokles spēle:
jāatskaņo no galvas:
- viens baroka vai klasiskā stila skaņdarbs;
- latviešu oriģinālskaņdarbs vai tautasdziesmas apdare;
- brīvas izvēles skaņdarbs.
(Kokles spēles eksāmena programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.1.3. Pūšaminstrumentu, sitaminstrumentu spēle:
jāatskaņo no galvas:
- viena mažora, viena minora gamma un trijskaņu arpedžijas līdz 4 atslēgas zīmēm detache un legato;
- viena tehniska etīde (pieļaujams atskaņojums no notīm);
- viens izvērstas formas (variācijas, koncerts, sonāte) skaņdarbs vai tā daļa vai divi dažāda rakstura skaņdarbi;
sitaminstrumentu spēles eksāmenā papildus uz mazajām bungām jāatskaņo ritmiskas figurācijas (duoles, trioles, ritmiskās kombinācijas).
(Pūšaminstrumentu, sitaminstrumentu spēles eksāmena programmas hronometrāža līdz 20 min.).
15.2. Vokālā mūzika:
- jādzied no galvas divi dažāda rakstura vokālie skaņdarbi (programmā var būt iekļauta ārija, romance, tautasdziesma, vokalīze);
- jānolasa dzejolis vai prozas fragments (latviešu valodā);
- muzikālo dotību pārbaude;
- kolokvijs.
(Solo dziedāšanas eksāmena programmas hronometrāža līdz 30 min.).
15.3. Diriģēšana
Specialitāte:
- no galvas diriģēt 1 kora dziesmu; no notīm spēlēt partitūru un dziedāt dziesmas balsis;
- dziedāt no galvas bez pavadījuma latviešu tautasdziesmu;
- nolasīt no galvas sagatavotu dzejoli latviešu valodā;
- kolokvijs.
Klavierspēle:
- jāatskaņo no galvas 1 - 2 skaņdarbi
Grūtības pakāpe – mūzikas skolas 5. klavierspēles prasību līmenī.
(Kora diriģēšanas eksāmena programmas hronometrāža līdz 30 min.).
15.4. Mūzikas vēsture un teorija
Klavierspēle:
jāatskaņo no galvas:
- polifons vai izvērstas formas skaņdarbs;
- viena miniatūra.
-
Kolokvija prasības
18.1. Notikumi pasaulē
Vispārēju zināšanu, redzesloka, intelekta pārbaude, skarot notikumus un jēdzienus pagātnē, tagadnē, nākotnē: pasaulē – Eiropā – Latvijā – dzimtajā pilsētā.
18. 2. Mūzika
Jautājumi par mūziku plašā (pasaulē - Eiropā – Latvijā – dzimtajā pilsētā) kontekstā.
18.3. Profesionālie jautājumi
Tiek skatīts jautājumu loks, kurš skar audzēkņa konkrēto profesiju, specialitāti un atskaņojamo programmu.
-
Iestājeksāmena Solfedžo, Mūzikas literatūrā un Mūzikas teorijā prasības
Reflektantu zināšanu un prasmju pārbaudi organizē mutvārdos un rakstiski.
17.1. Rakstiskā pārbaude: pārbaudes ilgums līdz 30 minūtēm.
Atsevišķu mūzikas valodas elementu noteikšana pēc dzirdes:
1. punkts – intervāli un to secības (3 – 4 elementi): diatoniskie intervāli šaurā salikumā tonalitātē, raksturīgie intervāli tonalitātē ar atrisinājumu:
pl.4 uz IV pak. mažorā un harm. minorā;
pm.5 uz VII pak. mažorā un harm. minorā;
pl.2 uz VI pak. harm. minorā un harm. mažorā;
p,.7 uz VII pak. harm. minorā;
2. punkts – akordi un to secības (frāzes apjomā) tonalitātē:
mažora, minora trijskaņi un to apvērsumi;
pamazinātie trijskaņi uz VII mažorā un harm. minorā;
D7 ar apvērsumiem;
VII7 (mazais un pamazinātais) ar atrisinājumu tonikā;
3. punkts – mūzikas diktāta pieraksts: vienbalsīgas melodijas pieraksts.
17.2. Mutiskā pārbaude: viena reflektanta pārbaudes ilgums – līdz 10 minūtēm; prasību saturs iestrādāts biļetē (uz biļetes jautājumiem reflektanti atbild bez iepriekšējās gatavošanās).
Biļetes uzdevumi:
1. punkts – dziedāt no lapas vienbalsīgas melodijas mažora vai minora tonalitātēs;
2. punkts – pēc ieskaņošanās tonalitātē dziedāt gammas līdz 3 atslēgas zīmēm: mažorus – 1 veidos, minorus – 3 veidos;
3. punkts – dziedāt tonalitātē lielos, mazos intervālus, raksturīgos intervālus ar atrisinājumu:
- pl.4 uz IV pak. mažorā un harm. minorā;
- pm.5 uz VII pak. mažorā un harm. minorā.
4. punkts – dziedāt tonalitātē galveno pakāpju trijskaņus un to apvērsumus, pamazināto trijskani ar atrisinājumu;
5. punkts – radošais uzdevums pēc izvēles.
17.3. obligāto skaņdarbu saraksts mūzikas literatūrā:
1. J.S.Bahs - Tokāta un fūga d– moll ērģelēm, Tokāta,
2. A.Vivaldi - Vijoļkoncertu cikls Četri gadalaiki, koncerts Pavasaris, 1 daļa,
3. V.A.Mocarts - Serenāde orķestrim Mazā nakts mūzika, 1. daļa,
4. L.van Bēthovens - Simfonija Nr. 5, 1. daļa, G. p.,
5. F.Šūberts - Serenāde balsij un klavierēm,
6. Dž.Verdi - Opera Rigoleto, 3. cēliens, Hercoga dziesmiņa,
7. R.Vāgners - Opera Valkīra, 3. cēliens, Valkīru lidojums,
8. Ž.Bizē - Opera Karmena, 1. cēliens, Habanēra,
9. E.Grīgs - 1. svīta orķestrim Pērs Gints, Rīts,
10. K.Sensānss - Instrumentālais cikls Dzīvnieku karnevāls, 3 Gulbis,
11. M.Musorgskis - Cikls klavierēm Izstādes gleznas, Pastaiga,
12. M.Ravēls - Bolero simfoniskajam orķestrim,
13. N.Rimskis-Korsakovs - Opera Pasaka par caru Saltanu, Kamenes lidojums
14. S.Prokofjevs - Balets Romeo un Džuljeta, 1. cēliens, Bruņinieku deja,
15. A.Jurjāns - Latviešu tautasdziesmas Pūt, vējiņi! apdare korim,
16. J.Vītols - Kora balāde Gaismas pils,
17. E.Dārziņš - Melanholiskais valsis simfoniskajam orķestrim,
18. J.Ivanovs - Koncerts čellam un orķestrim, 2. daļa,
19. P.Plakidis - Trio flautai, čellam un klavierēm Veltījums Haidnam,
20. P.Vasks - Ainava ar putniem flautai solo.